arrow down Kreidler logo arrow down

Personen - Jan Huberts

Kreidlerdatabase

Jan Huberts Begin

Jan Huberts speelde vanaf het allereerste begin van de Kreidler racehistorie een grote rol.

Jan Huberts (12 oktober 1937 - 19 November 2016) is actief in de motorsport.

Huberts begon zelf als coureur. Huberts werd zes keer Nederlands Kampioen.
In 1962 won hij twee keer een Grand Prix in de 50cc klasse, die van Frankrijk en van de toenmalige DDR.
Zijn succes was de voorbode van een hele generatie uiterst snelle Nederlandse coureurs in de lichte klassen, zoals Jan de Vries, Cees van Dongen, Paul Lodewijkx, Jos Schurgers, Henk van Kessel, Aalt Toersen, Jan Bruins en Theo Timmer.
Jan Huberts bleef zelf bijna een kwart eeuw actief als rijder.
Geen enkele Nederlander is zo vaak in de TT Assen gestart als hij.

Kreidlerdatabase

Jan Huberts Ouder

Huberts is echter minstens zo bekend van zijn werk als team-manager.
Zo was hij jarenlang zeer succesvol als manager van Boet van Dulmen. Ook was hij de man achter rijders als Hans Spaan en Wilco Zeelenberg.

Verder heeft hij jong talent begeleid, onder meer in het Deecee Racing Team.
Huberts weet veel sponsors enthousiast te krijgen voor de motorsport.

Jan Huberts is sinds 3 augustus 1981 (tot 2008) houder van het wereldrecord 1 kilometer met vliegende start op een 50cc motor, met een gemiddelde snelheid van 222,026 km/u.
Hij pakte het record destijds af van Henk van Kessel.

Kreidlerdatabase

Zoals zo vaak gebeurd bij coureurs raken ze geïnteresseerd in de motorsport zodra ze een race bezoeken. Zo gebeurde dat ook bij Jan Huberts , maar Jan was nog maar dertien jaar oud en hij ging alleen! Hij leende wat geld, stapte op de trein naar Assen en keek zijn ogen uit naar de coureurs en hun racemotoren.
Dit zou van grote invloed zijn op zijn verdere leven want jaren later wordt hij zelf coureur en na gestopt te zijn als coureur wordt hij manager van een eigen raceteam .

In 1957 rijdt hij zijn eerste race op Zandvoort op een 250cc NSU. Het volgende jaar koopt hij een bejaarde 125cc Eysink en rijdt daarmee bij de junioren. Hiermee behaald hij de eerste successen en daardoor promoveert hij het jaar daarop al naar de senioren.
Nu mag hij dus ook deelnemen aan GP's en Assen wordt de eerste internationale race. Hij rijdt in de 350cc klasse op een Norton. Door motorpech moet hij helaas de strijd staken.
Misschien mede doordat Jan een vlotte babbel heeft, slaagt hij erin om in 1960 een 250cc viercilinder Honda te krijgen en daarnaast een 125cc Honda en dat als eerste Europeaan!
Hiermee rijdt hij natuurlijk de TT van Assen, maar heeft door pech in de 125cc klasse geen goede start .
De 250cc race verloopt veel beter en hij weet op de zevende plaats te finishen waarbij hij Jim Redman op een fabrieks Honda voor blijft.
Deze prestatie levert hem voor het volgende jaar een 125cc en een 250cc fabrieks Honda op. Met de 125cc motor wordt hij voor het eerst Nederlands kampioen .

Dat jaar legde Jan de eerste contacten met de Kreidlerfabriek en wanneer in 1962 het wereldkampioenschap 50cc wordt gereden heeft Jan een fabrieks Kreidler !

Het blijkt dat Jan goed met de lastig te rijden motor, met twaalf versnellingen, overweg kan.
Hij kon er zelfs zo goed mee overweg, dat hij gelijk de tweede race in Frankrijk won!
Zo werd Jan de eerste Nederlander die een GP meetellend voor het WK won.
Hij was goed op dreef want in Assen werd hij tweede, waarna hij op de Sachsenring weer eerste werd en later in Monza derde.
In het eindklassement zal hij dat jaar derde worden en zal dit het beste jaar voor hem worden .

Ook het volgende jaar rijdt hij in het fabrieksteam van Kreidler maar dit verloopt veel minder.
Hij zal geen enkel puntje behalen in het WK, maar toch weet hij wel Nederlands kampioen te worden . In 1964 stapt hij over op Derbi, maar dat levert ook geen punten op voor het WK.
Het wordt wat stil rond Jan op internationaal niveau, maar hij wordt in 1965 wel weer Nederlands kampioen.
1966 wordt een rampjaar want tijdens trainingen op de Nurbürgring komt hij zwaar ten val waardoor hij twee seizoenen moet overslaan.
Jan zat niet stil en in 1968 wordt het MRTN (Motor Race Team Nederland) opgericht waarvan Jan een van de initiatiefnemers was.
Hij rijdt dat jaar op een 125cc MZ en behaald daarmee weer betere resultaten . Er worden weer punten behaald en hij behaald zelfs weer een podiumplaats door als derde te finishen op Assen.

Ook wordt hij weer Nederlands kampioen.
Het Jaar daarop herhaald hij deze prestatie en behaald hij 11 WK punten.
Daarnaast rijdt hij weer in de 50cc klasse op een Kreidler.
In 1970 gaat het weer mis. Door een gewoon verkeersongeluk moet hij noodgedwongen dat jaar overslaan.
In 1972 komt hij terug maar zal zijn voorgaande successen niet meer herhalen. Jarenlang zal hij doorgaan met het rijden van GP's en zal vooral in de 50cc zijn punten bij elkaar sprokkelen maar echt succesvol is hij niet meer.

Toch blijft hij stug doorgaan tot en met 1982; de TT Assen wordt zijn laatste race .
Hij is dan 45 jaar en heeft dan 25 jaar lang geracet en is in al die jaren zes keer Nederlands kampioen geworden .
In 1981 zet hij ook nog eens twee snelheidsrecords op zijn naam .

Ook blijft Jan actief in de racerij, maar nu als teammanager . Eerst werd hij begeleider van Boet van Dulmen die toen een eigen team had, daarna richtte Jan het bekende DC Sports Team op .
Met dit team kon hij Nederlands racetalent begeleiden en zorgde hij mede voor hun eerste grote successen op wereldniveau.
In zijn team reden Spaan , Zeelenberg , Patrick v.d. Goorbergh , Arie Molenaar en Leon v.d. Heijden, maar ook buitenlandse rijders zoals Bianchi en Puig .
Mede door gezondheidsproblemen stopte hij in 2001 met zijn raceteam dat overgenomen werd door Arie Molenaar .

HuVo staat voor een samenwerkingsverband tussen Jan Huberts en Jaap Voskamp..