arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Luc Foekema

Luc Foekema

Coureur - ontwerper - Constructeur

Luc Foekema stamt uit de tijd van Jan de Vries, Aalt Toersen, Cees van Dongen enz.
Allemaal mannen waar hij met en tegen geracet heeft.

In kort bestek:

Actieve race periode 1964 - 1972:

  • 1967 Nationaal 50cc kampioen.
  • 1967 Eerste NL sprintspecial.
  • 1968 Internationaal 50cc kampioenschap 3e (1e prive rijder)
  • 1993 start Classic Racen
  • 2000 herstart 50cc sprinten
Z Foekema 01

Kreidlerdatabase

Aangestoken

Foekema 02

Aangestoken met het motorvirus door vader Hendrik ben ik in 1964 gestart met een 2 versnellingen Victoria, tussen ca 45 junior rijders van de KNMV.

Ondanks de beperkte topsnelheid van ca 110 km/h reed ik midden in dat veld. In 1965 reed ik op mijn eerste Kreidler met 3 versnellingen regelmatig bij de top tien, in Rockanje haalde ik dat jaar mijn eerste medaille voor de 7e plaats.

Een jaar later en met één versnelling erbij stond ik op de eerste startrij in Rockanje en reed ik mijn eerste rondjes aan de kop van het veld.
Mijn beste finish in 1966 was een 2e plaats achter de kampioen van dat jaar Herman Meyer.

In 1967 werd ik door Van Veen gevraagd om op hun prototype van Veen racer te rijden en werd in dat jaar dan ook kampioen.
Overigens ging dat niet gemakkelijk want de motor liet het toen nog wel eens afweten.

Ik had dat jaar wel de tijd om de eerste Nederlandse sprinter te bouwen. 1968 was mijn beste racejaar, met het Van Veen blok dat ik na het seizoen 1967 van Van Veen gekocht had voor 600 gulden, reed ik voor het internationale kampioenschap gemakkelijk naar de 3e plaats achter Aalt Toersen en Jan de Vries op 12 versnellingen fabriek's Kreidler's.

Tijdens de TT in Assen reed ik met de 2 Van Veen coureurs, George Anscheidt en Paul Lodewijks in de kopgroep van 5 man. Ik was zo verbaast dat ik hen, na mij slechte trainingsdagen zo gemakkelijk kon bijhouden, dat mijn concentratie even verslapte en ik onverwacht in een bocht zat en daardoor net naast de baan raakte wat het einde van mijn TT betekende.

Kreidlerdatabase

Slapeloze nachten

Foekema 05

Ik heb er veel slapeloze nachten van gehad want het had een hele mooie dag kunnen en moeten worden.
In 1972 ben ik gestopt, omdat ik door geldgebrek niet meer op topniveau kon meerijden.

In 1993 was het Aalt Toersen die het startschot gaf voor wat nu het Classic racen is geworden. Hij nodigde alle oud coureurs uit in Woerden, voor een onvergetelijke reünie.
Het mooiste Classic Event blijft echter de Classic Centennial TT in Assen, in 1998 georganiseerd door Ferry Brouwer.

Daarnaast vindt ik het nog bijna originele circuit van Rockanje het leukste jaarlijks terugkerende evenement

Kreidlerdatabase

Sprinten

Foekema 01

In 2000 ben ik ook weer met sprinten begonnen, met het uiteindelijke doel, het opnieuw vestigen van een wereld sprintrecord voor 50cc.
Het huidige niveau van de 50cc technologie maakt dit ruimschoots mogelijk.

Ik ben op dit moment op zoek naar een sponsor die hier belangstelling in heeft.
Nadat in 2005 de 50cc machine 18,5 pk bij 16.200 rpm aan het achterwiel had, ben ik in 2006 verder gegaan voor de 150 m sprint met de hier afgebeelde 90cc Kreidler, met ca 25 pk bij 13.500 rpm aan het achterwiel.

In 2007 ga ik opnieuw proberen om de snelste tijd te maken op deze afstand.
Ook de 50cc wordt nog verder ontwikkeld en zal dan opnieuw in actie komen.

Met vriendelijke groeten, Luc Foekema

Kreidlerdatabase

Uit een interview:

Foekema 01

'Luc, als ik jou naam hoor of als ik jou zie dan moet ik een beetje aan Jan Thiel denken, ook jou leven lijkt voor een groot deel uit de lichte tweetakt te bestaan, klopt dat ?'

'Met zo'n vergelijking zou ik heel goed kunnen leven, maar daarmee zou ik Jan Thiel te kort doen.

Ik ben ook niet mijn hele leven met 2 takt actief geweest. Na mijn motorsportperiode in 1972 heb ik ook andere hobby's vrij fanatiek gedaan, zoals fotografie en film aan de vrije academie in Den Haag, windsurfen in de branding 3e NL kampioenschap voor veteranen, wielrennen, hardlopen en kwart triatlons.

De reünie in Woerden in 1993 op initiatief van Aalt Toersen bracht na 21 jaar de 2 takt weer in beeld.
Met de opening van het museum in 1999 en het daarbij in ere herstellen van de in 1967 gebouwde 'Eerste Nederlandse sprintmonstertje' begon de ontwikkeling van 2 takt weer opnieuw op gang te komen, maar ik had ondertussen wel een flinke achterstand in te halen.
Na wat sprintoefeningen heb ik mij aangemeld bij Cees Schuurmans, de voorzitter van Explosion, en die was gelijk enthousiast voor mijn deelname.
Maar toen ik in 2005 klaar was om een nieuw record te rijden was ik er ook wel achter dat de belangstelling voor wereldrecords niet meer was zoals in de jaren 60.
Bovendien is het nu wel heel erg duur geworden om het te doen.