arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Peter Beszelsen

Managing Director Van Veen Import B.V.

Volgens LinkedIn van 1963 - May 1983

Exclusive Import organisation Kreidler mopeds and motocycles for The Netherlands , GPA helmets, Manufacturer of Van Veen OCR 1000 bi-Rotary engine motorcycles.

Owner and developer of 50 cc roadracing motorcycle team Van Veen-Kreidler;
holder of 3 World Championships 50 cc Road Racing,
Holder of World Speed-Record 50-cc engines with Kreidler, Elvington (UK).

Maar ... naast (adjunct) directeur én directeur verkoop was hij ook verantwoordelijk voor:

  • Marketing
  • Publiciteit
  • Public Relations
  • Reclame
  • 'Corporate Indentity'
  • Klantencontacten (Dealers waren 'zijn' klanten)

Kreidlerdatabase

† Peter Beszelsen - IN MEMORIAM 06-03-2019

Geachte Louis,

Afgelopen dinsdag is Peter Beszelsen als donderslag bij helder hemel overleden, ik zag een leuk stukje over hem staan op jouw site dus voor de volledigheid laat ik je het even weten.

Vandaag zou hij 76 geworden zijn.
Peter was getrouwd met de zus van mijn moeder, afgelopen maandag heb ik hem voor het laatst getroffen tijdens de begrafenis van mijn stiefvader.
Redelijk bizar! Overigens heb je een erg leuk site!

Wij zullen Peter herinneren !!

Kreidlerdatabase

Peter kon ook 'goed' met het personeel omgaan.
Ook dealers konden goed overweg met de afspraken die hij met hen maakte, omdat ze wisten dat met Van Veen een afspraak - een afspraak was.

Enige tijd geleden hoorde ik een mooi verhaal, gelukkig met een 'happy ending'.
Er was namelijk ooit eens een complete wagon Kreidler's verdwenen !

Peter schreef het volgende:

Kreidler bromfietsen bestemd voor de Nederlandse markt werden maandelijks vanaf het fabrieksterrein van Kreidler in Kornwestheim met goederentreinen van de Deutsche Bundesbahn naar de opslagloodsen van Schenker & Co in het gebied van de Oostelijke handelskaden in Amsterdam getransporteerd om ingeklaard te worden.

Van daaruit werden de door hen bestelde bromfietsen rechtstreeks naar de dealers vervoerd door SBS (nee, niet de TV zender, maar de transporteur Schuyt Boom Stamfries).
Dat ging volgens het systeem: wagons uitladen in de loods, treintje vrachtwagens voor de deur (stuk of 30), inladen op routevolgorde, uitrijden naar de klanten in het hele land, 's middags om 4 uur leeg terug bij de loods, inladen voor het 2e rondje. We hebben het dan over de jaren 1963 - 1973, toen de volledige maandproductie al ruim op voorhand was verkocht aan de particulier.

Kreidlerdatabase

De laatste productieweek werd bestemd voor het exportland Nederland. In de topperiode importeerde Van Veen Import rond de 20.000 Kreidler bromfietsen per jaar.
Dat zorgde maandelijks voor een complete goederentrein van ca. 33 wagons (50 bromfietsen per wagon) ofwel 1.660 voertuigen per maand.
Top dealers verkochten toen tot 750 Kreidler's per jaar. Zo ook onze dealer in Amersfoort.
Dan loont het al snel om een wagon niet uit te laden, maar na inklaring rechtstreeks door te sturen naar Station Amersfoort.
Ik hoef niet uit te leggen dat Kreidler in die tijd super-populair was.

Kreidler was niet alleen de best verkochte bromfiets maar had ook de reputatie de meest gestolen brommer te zijn.
Jongens die in het groot denken zien dan al gauw hun kansen schoon.
De eerste doorgestuurde wagon naar Amersfoort was daarom ook meteen de laatste.
Het kostte enig speurwerk om uit te vinden waar de 50 Kreidler's via de Amersfoortse rangeerterreinen onderdak hadden gevonden, maar dat is me wel gelukt.
Ik was toen al een tamelijk vasthoudend typetje...
Er ontbrak er niet één en de klanten hoefden maar twee dagen langer te wachten, voor ze op hun droom konden rond tuffen.

Peter de 'geestelijke' vader van de 'Formule Kreidler'

Kreidlerdatabase

Vol gas ................ MARS !

De Nederlandse soldaat moet op de brommer !!

Het Nederlandse leger blijft in beweging.
Als het moet - en volgens majoor F. Brouwer hoofd opleidingen van de sectie G-3 van de staf 1 Divisie 7 December te Schaarsbergen moet het - zelfs per bromfiets.

Een op verkenning en tankbestrijding gericht brombataljon zal, volgens de majoor, op laaghartige belagers van onze natie dezelfde uitwerking kunnen hebben als een zwerm wespen op een argeloze wandelaar.

In de Militaire Spectator lanceerde hij het plan een eenheid te formeren van kleine, goede schutters, die dankzij hun eigentijdse vervoermiddeltjes in geval van nood de vijandelijke linies kunnen doorkruisen teneinde de tanks van de tegenpartij bij tijds - wat wil zeggen: nog tijdens het opstellen - lek te schieten.
Exclusief voor P.... formeerde majoor Brouwer het gelegenheid's peleton.

Aangezien er nog al wat scepsis bestond over dit artikel, ben ik even verder gaan zoeken in de archieven van Defensie. Daar heb ik dit artikel gevonden.

Toch was ik er niet helemaal gerust op, daarom maar even de heer Van Veen gemaild:

Van: Hendrik van Veen [mailto:vanveen***@***.nl]
Verzonden: donderdag 22 maart 2012 12:18
Aan: louis.maloud@gmail.com
Onderwerp: RE: Discussie over leger Kreidlers

Hr. Dörr, dit lijkt mij uitsluitend op fantasie gebaseerd. Een 1 April grap van destijds ?
In ieder geval niet van ons uitgegaan.
H. van Veen.

=============

Ook van de heer Beszelsen, toen directeur verkoop, kreeg ik bericht:

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: peterbeszelsen@***.nl [mailto:peterbeszelsen@***.nl]
Verzonden: zaterdag 24 maart 2012 0:53
Aan: louis.maloud@gmail.com
Onderwerp: Re: Kreidler voor het Nederlandse leger ?

Geachte heer Dörr,

Publiciteit en PR was inderdaad onderdeel van mijn portefeuille.
Pure promotie voor de Kreidler RS motorfiets destijds van onze altoos alerte publiciteits chef

vriendelijke groet,
Peter Beszelsen

===========