arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - John Bos - Goes & Portugal

Kreidlerdatabase

John Bos

In 1982 werd Kreidler uit Stuttgart failliet verklaard.

Maar dat betekent niet dat er geen tweewielers van dat merk meer worden gebouwd.
Dat gebeurt in Goes. Door een enthousiaste Nederlander die het merk wel een heel warm hart toedraagt.

De Duitse onderneming kon het uiteindelijk toch niet meer bolwerken tegen de oprukkende Japanse concurrentie, waarvan de producten vijf- tot zeshonderd gulden goedkoper op de Europese markt kwamen.
Wat kwaliteit betreft staken de Europese merken er weliswaar met kop en schouders boven uit, maar daar werd door de jeugdige kopers minder op gelet.

Kreidlerdatabase

Het pand in Portugal

Fabriek john bos portugal 2010

Bij de afwikkeling van het Kreidler faillissement bepaalde de Duitse rechter dat de curator nog tenminste tien jaren na de uitspraak moest voldoen aan de vraag naar onderdelen. Hierdoor kon een klein aantal van de oorspronkelijke 800 man sterke personeelsbezetting nog jaren na de sluiting van de fabriek op kleine schaal de productie voortzetten. Om aan de toch steeds voortdurende vraag naar onderdelen te kunnen voldoen besloot grossier Agu uit Alkmaar de voorraad van de hoofd importeur van Kreidler Nederland over te nemen. Grotere voorraden lagen echter ook nog in Stuttgart. Na verloop van enkele jaren zag ook Agu er geen heil meer in en wilde de 'handel' kwijt.

Voor John Bos uit Goes was dit de aanleiding om zich hierover te ontfermen en hij kocht op zijn beurt ALLES op.

(Er waren zeven AGU vestigingen !!!) Ook de laatste magazijnvoorraden in Stuttgart kon hij zich toe-eigenen.
Hij stond al als zeven jarige jongen en later als LTS-er in zijn vrije uren bij de fietsenmaker in het dorp achter de bankschroef. (Kreidler en Suzukidealer Koch)
Daarna, als gediplomeerde metaalarbeider, werd hij monteur bij een rijwiel- en bromfiets handelaar.
Ook heeft John nog een tijdje les gegeven.

Kreidlerdatabase

Nog steeds gek van Kreidler

Het enorme en prachtige pand in Barro nabij Porto

Het enorme en prachtige pand in Barro nabij Porto

John was en is nog steeds een echte bromfiets fanaat, met het merk Kreidler als absolute favoriet vanwege de degelijkheid en betrouwbaarheid.
'Toen ik hoorde dat ook Agu in Alkmaar van zijn voorraad af wilde, heb ik besloten alles op te kopen wat er in ons land en in Duitsland op het gebied van onderdelen voorraad nog aanwezig was', zegt de nu 39-jarige ex-monteur, 'ik heb toen ook het merk recht gekocht en vanaf dat ogenblik ben ik voorzichtig begonnen met de assemblage en de verkoop van de oerdegelijke Kreidler bromfiets.'

'Daarbij heb ik veel steun gehad van het groepje oud-werknemers van Kreidler Stuttgart, die soms onder primitieve omstandigheden zich met het boren van motorblokken en de verdere onderdelen fabricage bezighielden. We hebben bovendien geboft dat de echte bromfiets liefhebbers begrepen dat kwaliteit een doorslaggevende factor is bij de keuze van een vervoermiddel.'

Kreidlerdatabase

Wereldwijd alleenrecht op de naam Kreidler

'Er zijn zelfs liefhebbers die een twintig jaar oude Kreidler door het regelmatig vernieuwen van bepaalde onderdelen probleemloos op de weg weten te houden. Daarbij komt dat door de verstikkende situatie vooral in het woon-werkverkeer de belangstelling voor een licht gemotoriseerd vervoermiddel toeneemt. De zaken lopen dus prima.

Ik heb wereldwijd het alleenrecht om Kreidler bromfietsen op de markt te brengen en heb inmiddels verkooppunten in België, Frankrijk, Duitsland en Amerika.'

Onlangs heeft John onder het oude merk, met een aantal technische verbeteringen, een nieuw type bromfiets uitgebracht. Deze doorstond de strenge keuringseisen van TNO en de RDW glansrijk. Er zijn op dit ogenblik assemblage lijnen in Goes, maar ook weer in Duitsland. De prijzen van de verschillende typen lopen uiteen van ƒ 5.700 tot ƒ 7.900. De voormalige fietsenmaker en bromfiets monteur uit Goes reist nu jaarlijks vele tienduizenden kilometers om zijn bromfiets imperium te onderhouden en verder uit te breiden.

John Bos heeft een aantal jaren geleden de zaak in Goes over gedaan aan Dave Bout, die de zaak onder de naam John Bos Kreidler Depot voortzet.
De balieverkopen en reparatie afdeling had John Bos overgedaan aan Jacco Witte.
Dave Bout doet met de naam Kreidler depot John Bos de onderdelen.
John Bos zit tegenwoordig in Portugal alwaar hij weer Kreidler onderdelen verkoopt en produceert.

In januari 2007 belde John Bos mij op en na gezellig even gebabbeld te hebben nodigde hij mij uit voor een bezoek aan de fabriek in Portugal.

In November 2008 verscheen opeens een artikel op Maartens Kreidler Site over John Bos.

Kreidlerdatabase

Het verhaal is nog niet uit.

John Bos Benelux

In 2009 opent opnieuw een onderdelen verkooppunt, het heet nu kreidlerbenelux.com (Rob 'Robbie' v.d. Velde) en zegt 7.000 onderdelen op voorrraad (beschikbaar) te hebben in Portugal.

Opvallend natuurlijk zijn de advertenties op marktplaats waarbij het pand wordt getoond met duidelijk de naam John Bos. En dat is logisch.

Informatie leerde dat het hier een (jeugd) vriend is van John Bos.
Er zullen uiteindelijk zo'n 3.000 verschillende onderdelen op voorraad komen te liggen.
Helaas heeft Rob eind 2009 'de tent' moeten sluiten.
Door juridische problemen kon Rob helaas niet anders.

Update februari 2010: Inmiddels is e.e.a. mij duidelijk geworden.
Dave Bout is nog maar beperkt open en de prijzen van Jacco Witte lijken goedkoper, een verklaring zou kunnen zijn dat de prijzen al een tijdje niet zijn bijgewerkt.

Inmiddels lijkt het er op dat de zaak van Dave Bout weer is gewisseld van eigenaar,
de zaak wordt nu opnieuw opgebouwd door Chris de Bruijne. Voor zover nodig wens ik hem veel succes.

Helaas heeft ook Chris de Bruijne het niet kunnen volhouden.

Kreidlerdatabase

Mijn bezoek aan John Bos in Portugal

JB 01

De eerste keer dat je het pand echt ziet schrik je een beetje.
Je kan je geen voorstelling maken dat het zo groot is.

De bouw is begin 2002 begonnen en 'controlfreak' als hij is, is er weinig tijdens het bouwen aan zijn aandacht ontsnapt.
Op 1 februari 2003 ben ik met 4 man (door een sneeuwstorm) naar Portugal gereden om de eerste vrachtwagens te lossen en de onderdelen op te ruimen.
We hebben toen uitgebreid gesproken over allerlei zaken voor we het magazijn en het fabriek (gedeelte) in gingen.

Bij deze rondleiding vertelde John ook dat hij bijna aan het maximum zit van de indeling. Binnen een paar weken moeten er nog drie (lengte) stellingen bij komen, maar dan zit hij echt aan het maximum, met betrekking tot de opslag van de onderdelen. Als dat nog beter gaat lopen moet ik misschien de ruimte waar nu de machines staan er ook bij trekken. Nou ja, we zien wel......

Zondagochtend had John vrij. 'Dat doe ik sinds ik een vriendin heb.
Ik heb meteen toen we elkaar leerden kennen verteld dat ik altijd, elke dag werk, maar dat vond ik tegenover haar ook niet helemaal eerlijk. Gelukkig woon ik pal bij m'n werk en als ik 'morgens vroeg aan het werk ben en ze belt dat het ontbijt klaar staat ben ik er zo.
(Dat John het niet altijd even gemakkelijk heeft gehad blijkt wel dat uit het feit dat hij twee huwelijken achter de rug heeft)

Omdat ik altijd werk gaan we, om dat een beetje te compenseren, elke zondagochtend naar een plaatsje hier aan de kust (je kijkt uit op de Atlantische Oceaan) en drinken met z'n tweeën (nu met z'n drieën) koffie drinken met wat lekkers.
Daarna maken we een leuke (strand) wandeling en gaan zo tegen 12.00 eten. We hebben toen Leitäo gegeten, gegrild speenvarken, wat een specialiteit is van de streek daar. (Heerlijk)

Kreidlerdatabase

Rondrit omgeving

Daarna kreeg ik een rondritje door de streek en we bezochten o.a. de oude Zündapp (Famel) fabriek. De fabriek is volledig ontmanteld, zelfs de betonnen vloeren zijn open gehakt om de laatste restjes koper er uit te halen, maar ..... In diverse hoeken en kamertjes lagen nog heel veel onderdelen, plastic kappen etc. Gewoon achter gelaten. Zonde.
Vanuit mijn 'pure' Kreidler hart zou ik natuurlijk moeten zeggen 'verdiende loon' maar het blijft zonde)
's middags zijn we uiteraard weer 'in de clinch' gegaan over de productie, de leveringen en de vele vragen die ik had verzameld.

Wederom kreeg ik een rondleiding. John heeft ook nog een aantal originele bureau's, waaronder het bureau van de medewerker personeelszaken. In dat bureau zitten ALLE medewerkers (van toen) naam, adres, geboorte, wanneer ze ziek waren, wat ze verdienden. (Zelfs oude salarisstroken zitten er ook bij.) Alles staat met Deutsche Gründlichkeit genoteerd. Een ander bureau was van de man van de statistieken. Van elk onderdeel werd een kaart bijgehouden wat de verkopen waren per maand, over meerdere jaren om zodoende in te kunnen schatten wanneer er weer geproduceerd moest worden.
Echt ALLES zit er nog in, ze hebben dat destijds heel goed ingepakt en ik ben er heel blij mee.

Dat niet alles van een leien dakje loopt bij John blijkt wel als hij de 'handelaren' bespreekt:

  • Coen Heere is een goede zakenpartner. Ook hij kan uren zoeken in de boeken naar een schroefje of een nippeltje dat een klant Kreidler Original wil hebben.
    Natuurlijk, als hij er niet uitkomt belt hij me en gaan we samen op zoek naar dat specifieke onderdeeltje.
    Bovendien vindt ik het heel knap zoals hij de zaak van Marc de Waal heeft voortgezet.
  • Jacco Witte (een jeugdvriend die hij al kent sinds z'n vierde jaar) moet je altijd héél goede afspraken maken!!!
  • Dave Bout heeft niet gebracht wat ik er van gehoopt had.
    Bovendien willen de voorraden nog wel eens verschillen met wat er zou moeten liggen.
  • Roelf Reitsema, de oprichter van Kreidlerman is een leuke vent. Hij belde op om te vragen of hij eens langs mocht komen om zich voor te stellen en de condities te bespreken om ook Kreidler Depot te worden.
    Ik kreeg een zeer goede indruk van hem.
    Ook omdat hij zich netjes 'ouderwets' kwam voorstellen. Ik denk ook dat hij een echte Kreidlerman is en dat het niet alleen z'n handelsnaam is.

Kreidlerdatabase

Wat gaat de toekomst brengen

Ach we moeten maar eens kijken wat we in de toekomst gaan doen, als iemand loyaal is en veel besteld kan hij goede korting krijgen.

Te lang heb ik sommige handelaren te vrij gelaten. Die dachten dat ze zittend met de schoenen op het bureau, slapende, rijk konden worden.
Doordat sommigen zich niet volledig inzetten heb ik het plan opgevat het zelf te gaan doen.
Mijn website - Kreidler Original - is internationaal gebouwd en voorlopig laat ik het aan de Nederlandse Kreidler Depot's over.

John heeft erg veel Duitse klanten, Frankrijk wordt ook (opeens) heel groot, Zwitserland weet me ook al te vinden en vanaf het begin zijn de Portugese Kreidlerrijders als een gek hier verschenen. Soms staan ze al om 08.00 uur voor de deur te wachten. Elke dag zijn er twee (!!) balieverkopers bezig klanten te helpen. Verder nog 5-6 man (totaal) voor de verzending, inmiddels werken er 13-15 man bij John Bos.

Het is zelfs al zover gekomen dat hij werk moest uitbesteden. Met die (plaatselijke) producenten heb ik goede, maar keiharde afspraken gemaakt.
Onder andere op het gebied van geheimhouding. En op elk moment van de productie heb ik toegang geëist.
Gewoon op een moment binnenstappen om te kunnen controleren of ze zich wel aan de afspraken houden. Het gekke is, mensen die dat accepteren hoef je eigenlijk niet te controleren.
Ik heb nu zeven geselecteerde bedrijven die (soms) voor mij produceren en nog nooit klachten gehad.
Maar ja, ik ben ook altijd bereikbaar om ze te adviseren als ze problemen ondervinden.

De burgemeester van het dorp is inmiddels een goede kennis die zwaait als John met z'n Mercedes langs rijdt. Die weet ook wel dat ik hier heel veel werk heb en werk heb verzorgd.

In het begin, toen ik pas in Portugal zat had ik een abonnement met een bepaalde maatschappij. Gek werd ik van de kosten. Toen er iemand langs kwam die zei dat het veel voordelige per internet kon zat ik natuurlijk vast aan dat eerste abonnement. Hij heeft toen even gebeld en bemiddeld en binnen de kortste keren was er geen abonnement meer.

John verteld: 'Kort geleden ben ik vijftig geworden en dat was een mooi moment om eens over m'n leven na te denken.
Ik heb bijvoorbeeld in Zeeland nog zo'n 50 (vijftig !!!) nieuwe Kreidlers staan.
Die zijn voor na mijn pensioen' zegt hij met een glimlach.

Kreidlerdatabase

De waarheid over het pand van John Bos

Fabriek john bos portugal 2010

De uitleg van John:

In Portugal zijn veel nationale feestdagen.
Er zijn er twee die (soms) in dezelfde week vallen. Nadat mijn personeel vele jaren keihard heeft gewerkt en ik bijna ieder jaar de dagen maar heb uitbetaald, omdat we gewoon heel, heel veel werk hadden en geen vrij konden krijgen was het in 2009 zover dat we allemaal 3 dagen extra verlof hebben genomen om zodoende een hele week dicht te (kunnen) zijn.

En precies op dat moment is deze bezoeker (zonder afspraak) langs gekomen.
Men moet goed begrijpen, mensen kunnen niet zomaar even langskomen en dan (bijna eisen) even de fabriek en het magazijn te mogen zien.

Er wordt hier gewerkt. Keihard gewerkt !!! Bovendien kan dat niet vanwege de verzekering.
Ook speelt mee dat ik deze man niet kan of ooit ontmoet heb naar mijn beste weten.

En om dan zo'n bericht te plaatsen... vooral de eerste en de laatste zin zijn interessant!!
Eerst schrijft hij dat hij op vakantie is in Portugal en als laatste dat hij 2500 km heeft gereden om mij te bezoeken. Ik geloof dat niet !!!

Ik zal je ook (precies) vertellen hoe dat zit met het pand mét en zonder Kreidler. (John houdt van dat woord precies)

Op een dag komt er een man met een aanbieding. Een prachtige luchtfoto van mijn pand voor 800 €.
Ja veel geld, ook voor mij, maar ik zag er meteen de publiciteitswaarde van in. Dus ik zeg oké. De volgende dag hing de helikopter er al en weer een dag later kwam de man de foto al brengen.
Prachtig, bijna 1,20 mtr breed, bijna 60 cm hoog, maar met het Kreidler bord op de grond en niets op de gevel !!!
Ik zeg dat betaal ik niet, ik wist niet dat je het meteen zou doen, natuurlijk heb ik met die man een half uur in mijn beste Portugees moeten bakkeleien.

Opeens zie ik z'n gezicht opklaren en hij zegt: 'dus als die tekst op de gevel staat is het goed.' Ja dan was het goed.
De volgende dag was hij weer terug en toen heeft iemand voor hem, of misschien wel hijzelf dat bord (wat op de grond stond) weggetoverd en, hoe weet ik niet, op de gevel geplakt.
Zelfs op de kopse kant van het gebouw heeft hij het logo van Kreidler gemaakt. Daarom ziet het pand er nu ook (iets) anders uit.

Kreidlerdatabase

De waarheid van John Bos !!! - The Bos is BOOS !!!

John was nogal ontdaan over de wilde verhalen die er in de loop van de tijd zijn verschenen.

Er was John blijkbaar veel aan gelegen om de lucht eens te klaren.
In een heel weekend mocht ik alle 'ins en outs' zien, helaas niet alles fotograferen.
Want er zijn ook dingen die 'geheim' moeten blijven.

Speciaal dit artikel zette veel kwaad bloed:

Thema: Kreidler Portugal ein Pflopp

der_berstige
Schnupperuser
» 04.07.09 15:00 «

Hallo liebe Kreidler Freunde
Für alle die schon von John Bos - Die Kreidlerfabrik in Portugal gehört haben muß ich leider folgende Nachricht übermitteln.
Meinen Urlaub in Portugal verbrachte ich traumhaft und ich habe es mir nicht nehmen lassen mir selbst persöhnlich ein Bild von John Bos und seiner Kreidlerfabrik zu machen.
Die Firma war in Portugal aber leider sind die Vorhänge geschlossen und nur noch ein kleines Kreidler Schild ließ darauf schließen das es tatsächlich eine Kreidlerfabrik gegeben hat.
Nur leider ist davon nix mehr zusehn auch das riesige Kreidler Schild vor der Firma exestiert nicht mehr.

Nach einer ausgibigen erkundung um die Fabrik wurde mir von mehreren netten Portugiesen geschildert das es die Firma nicht mehr gibt und das der gute Mann pleite sein soll.
Was ich aber nich beschwören möchte.
Auf jeden Fall ist jeder anruf bei der Kreidler Fabrik vergebens und die Firma gibt es in Portugal jedenfalls nicht mehr.
Ich war so heiß darauf diese Firma zu betrachten doch leider wurde da nix raus im 2500km entfernten Portugal.

mfg. der_berstige

Ik heb dit door Google translate laten vertalen:

Hallo lieve vrienden Kreidler
Voor iedereen die heeft John Bos - hebben de Kreidlerfabrik gehoord in Portugal, spijt me dat ik deze boodschap.
Ik heb mijn vakantie doorgebracht in Portugal, een droom, en ik neem het persoonlijk heb ik niet eens laat me een foto van John Bos en zijn Kreidlerfabrik maken.
Het bedrijf werd in Portugal, maar helaas de gordijnen dicht en slechts een klein bordje Kreidler moest concluderen dat er sprake is van werkelijke Kreidlerfabrik.
Enige probleem is dat er niets meer en kijk op de gigantische Kreidler bord buiten het bedrijf niet meer exestiert.
Na een doorbrengen in de fabriek, werd ik beschreven door verschillende Portugese leuk het het bedrijf niet meer bestaat en dat de goede man te zijn gebroken.
Wat ik zou willen roepen, maar niet.
In ieder geval, iedereen is bellen is vergeefs Kreidler fabriek en het bedrijf is in ieder geval niet in Portugal.
Ik was zo graag dit bedrijf te zien, maar helaas was er niets uit de 2500 km, Portugal.

Kreidlerdatabase

Dat valt me tegen van Portugal

(JB) En wat mij tegenvalt van Portugal, doordat we hier dicht bij de oceaan zitten is er een relatief (zeer) hoge vochtigheidsgraad, veel erger als in Nederland.
Het is dan ook noodzakelijk minimaal één keer per jaar je pand door een gespecialiseerd bedrijf te laten reinigen.
En zo eens in de 4-5 jaar opnieuw te laten schilderen.

Wat dat betreft kom je net te vroeg, nog voor de zomervakantie (is de planning) moet het hele gebouw weer opgeknapt zijn

p. s. Voor de sceptici: John heeft het pand zelf laten bouwen en het pand is van hem.

Kreidlerdatabase

De waarheid over knik-uitlaten ?

Tijdens het bezoek heb ik (natuurlijk) ook de vragen van de Nederlandse Kreidler rijders behandelt:

Hoe zit het met Kreidler knik uitlaten:

John Bos staat op (we zaten even in de kantine), en loopt zonder iets te raadplegen direct naar het juiste vak.
Een beetje boos wordt de doos open getrokken, het plastic verwijderd en de eerste knik-uitlaat wordt geshowd.
Pas dan komt er weer een glimlachje op z'n gezicht.

Kreidlerdatabase

John is nog niet tevreden

Maar John is nog niet tevreden, bijna in looppas wordt er naar een andere stelling gelopen en wederom zonder iets te raadplegen de juiste doos gepakt.

Kreidlerdatabase

'Hoeveel had u er gehad willen hebben'

Voldaan (en bijna teder) wordt de uitlaat weer neergelegd, het inpakken is voor de medewerkers, en John gebruikt zijn vaste kreet in dit soort gevallen:

'Louis, we hebben nog zoveel op voorraad, ik heb ook de verhalen gehoord dat klanten (liefhebbers) te horen kregen 'is niet meer leverbaar' en bij mij ligt het in de stelling !!!
Natuurlijk kijk ik wel eens op de diverse sites...
Dan zie je een prachtig gerestaureerde of opgeknapte Kreidler en dan hebben ze daar een paar imitatie voetsteunen op zitten...

Ik heb de originele op voorraad !! Bel me mail me of doe het desnoods per brief, maar het is er !!!
Originele bouten, moeren, rubbers er is nog zoveel en als het er niet meer is maak ik het, volledig conform de richtlijnen van Kreidler.'

Kreidlerdatabase

De waarheid over de productie van de onderdelen

DSC00119

Zijn ze wel origineel ? - Ja, John Bos produceert het.

Bij het faillissement heeft John Bos ALLE documentatie van Kreidler gekocht. Alle documentatie !!!

  • Hoe werden de onderdelen (na de ontwikkeling) geproduceerd.
  • Natuurlijk hield men met Duitse precisie bij wanneer een onderdeel toe was om aangevuld te worden.
  • Men ging dan naar het leverancierskastje.
  • Om het makkelijk te houden was dit ingedeeld op onderdeelnummer !!
  • Dus je zocht het onderdeelnummer op, klapte het juiste tabblad open en daar stond aan de hand van kopieën genoteerd welke leveranciers in aanmerking kwamen om de materialen te leveren welke aan de eisen van Kreidler voldeden.
  • Ook stond er genoteerd, welke hoeveelheid van dit ruwe materiaal besteld moest worden, bijvoorbeeld hoeveel meter pijp, of welke afmetingen (en de hoeveelheid) blik men moest bestellen bij welke leverancier tegen welke bedingingen. (Uiteraard, mocht ik geen details fotograferen)
  • Als het bestelde was binnengekomen ging men naar de kast (JB heeft kasten vol) 'arbeitslisten'.
  • Op deze (dubbel gevouwen en soms voor en achterzijde beschreven !) kaarten stond tot in detail (in de werkvolgorde) precies aangegeven welke handelingen men moest verrichten om tot een eindresultaat - eindproduct te komen. Dit ging tot in de kleinste details, bijvoorbeeld afgezaagde buis afbramen langs een bandslijper.
  • Als laatste werd vermeld hoe het product behandeld moest worden (bijvoorbeeld 'lackieren') om het product fatsoenlijk te 'lagern'
  • Alle artikelen van Kreidler werden voorzien van een Kreidler logo met (soms) onderdeelnummer.
  • En je begrijpt al, .....ook deze originele stempels heeft John Bos en (uiteraard) gebruikt hij deze stempels om zijn eindproduct, wat volledig conform is af te werken.

Kreidlerdatabase

De waarheid over de merknaam Kreidler !

Eén van mijn brandende vragen was: Hoe zit het met de merknaam Kreidler ?

John Bos legt uit: 'De curator van Kreidler heeft slimmigheidje uitgehaald.
Hij heeft de naam Kreidler twee keer verkocht!!'

  • Aan de eerste firma, de firma Prophete GmbH u. Co. KG, die mogen de naam Kreidler gebruiken voor nieuwe voertuigen, met andere woorden voertuigen die na het faillissement van Kreidler zijn ontwikkeld.
  • De merknaam Kreidler met betrekking tot Kreidler onderdelen is gegeven aan een tweede firma, die mag de naam gebruiken voor Kreidler Original Teile, de onderdelen die nodig zijn om de 'oude' Kreidler's rijdend te houden. Laat dat nu John Bos zijn !

Kreidlerdatabase

De waarheid over 'niet op voorraad'

DSC00120

John wordt meteen een beetje boos.

Laten ze het nummer opzoeken en op mijn site kijken !!!

Er zijn de afgelopen jaren veel vergissingen gemaakt.
Als je met een leverancier mailt is dat wat anders als dat je Kreidler Original een email stuurde !!!

Ik kan alles uit voorraad leveren. Het ligt er gewoon !!!
Maar er zijn leveranciers die dat niet de moeite waard vinden. Het is soms ook heel veel werk om een bepaald onderdeel te zoeken.
Ik doe dat wel !! Het is gewoon leverbaar.

Natuurlijk is de site nog niet 100%. Maar nog steeds vindt ik het heerlijk om het enige, echte Kreidler onderdeel te vinden voor iemand die dat echt wil hebben om zijn Kreidler 100% origineel te houden. Ik kan zelfs zien wie er aan een Kreidler heeft gewerkt.

Staat het niet op de site? Eén email naar mij en ik ga aan de slag.
De site wordt dan ook weer meteen bijgewerkt, ondanks dat er heel veel al opstaat.

Ik heb hier bijvoorbeeld voldoende materiaal om nog (ruim) 700 (!!!) automaatjes te maken !!!
Daar ga ik speciaal de Amerikaanse markt mee bewerken. Dat is een gebied wat ik altijd heb verwaarloosd, maar er zijn daar heel, heel veel echte liefhebbers.

Kreidlerdatabase

De waarheid over de motorschilden

Ook hier heeft John een heleboel uitleg.

Als antwoord op de vraag van 'strebbel'

'Toen een tijdje geleden iemand aan een medewerkster vroeg of hij e.e.a. mocht fotograferen was deze dame zo blij dat ze de vraag begreep dat zij onmiddellijk een kap pakte en uitgebreid liet fotograferen'.
Je snapt het al, dat was van de stapel afkeuren.

Ik heb toen meteen aan de medewerkers meegedeeld dat ik voortaan bepaal wat er gefotografeerd wordt. 'Dat was eens, maar nooit weer.'

Speciaal voor mijn bezoek - en voor die ene man die op het Kreidlerforum de vraag heeft gesteld over wat voor 'exotisch' materiaal wordt gebruikt - heeft John de pers nog even om laten bouwen op vrijdagmiddag. (Een uurtje of twee werk voor twee man !)

En John verteld:

'De plaat die wij nu gebruiken komt van een Nederlandse leverancier, die kon voldoen aan de specificaties welke Kreidler er toen aan stelde'
(er is ook nog een Duitse leverancier).

Het materiaal komt op maat aan, drie weken nadat ik het betaald heb. Dat is van die leverancier ook wel te begrijpen, het gaat om een, voor hun, relatief klein bedrag, waarbij ze hele platen moeten verknippen en ook nog eens moeten vervoeren naar Portugal.
Maar goed, als het hier is, wordt er eerst gecontroleerd of alles wel geleverd is en aan de maatvoering voldoet. Daarna gaat de mal (die ik heb moeten laten maken want de oude was te erg versleten, kosten 100.000 €uro !!) in de grote pers (deze kan tot 100 ton slaan) en dan gaan we met de eerste handeling beginnen. Dat is het vormen van het motorschild.

Neem bijvoorbeeld de motorschilden (daar zijn ze weer !!) als we het materiaal hebben zijn er zeven handelingen nodig vanaf het moment dat we de plaat waarvan we ze maken, binnen hebben. Elke keer moet de medewerker ze (netjes) opstapelen. Naar de volgende pers vervoeren en weer een handeling uitvoeren. Daarom wil ik een lopende band invoeren, zodat we de zeven handelingen efficiënter kunnen doen. De handelingen zijn:

  • Vormen van het deksel
  • Uitstansen van het (complete) deksel
  • De gaten voor de boutjes stansen
  • Het gat voor de carburateur stansen
  • Het opstaande randje van de carburateur stansen
  • Het gat voor de choke stansen
  • Het ribbeltje in de rand van het schild stansen (voor de bevestiging van de sierrand.)
  • Hierna moeten de kappen (extern) nog gepoedercoat worden.
  • En weet je wat het ergste is, al die tijd heb ik geen inkomsten van die schilden en dan zitten ze te klagen over de prijs van exotische motorschilden.

Ga maar eens naar een scooterdealer en vraag wat zo'n schild kost !!
Ik moet de scooterdealer nog zien die > 40 jaar na dato nog onderdelen levert.

Kreidlerdatabase

De waarheid over de motorschilden

F Kschild

Zijn er nog schilden voor de Formule Cross te krijgen? (Caveman)

Het antwoord is kort: NEE

De samenwerking tussen Kreidler en Van Veen was heel goed, maar soms zag Van Veen dingen anders als de fabriek.
Zo ook met de Formule Cross, dat was een project van Van Veen en die bestelde het gewoon.

En Kreidler leverde het gewoon. Aan Van Veen en daar gaat het mank.
Dat heeft John Bos NIET te pakken gekregen. (Ik zag wel aan z'n ogen dat hij dat erg zonde vond )

Kreidlerdatabase

Wanneer komen de NOS spullen naar Nederland?

John zit me eerst een tijdje raar aan te kijken....

'Louis, ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is dat? '

Blij dat ik ook iets wist wat hij niet wist zei ik trots: 'Dat betekend New Old Stock'........
Dus ik uitleggen dat er een enorme behoefte is aan nieuwe (originele) onderdelen.
En dat die in Nederland (bijna) niet te koop zijn.

Een hele tijd was het stil. Toen zei John (een beetje ontdaan):

'Ik vind in de eerste plaats dat men daar GEEN Engels voor moet gebruiken, maak er dan iets van in de trant van Neu, Aus Lager !!
Dat klinkt tenminste Duits' 👍

Het geeft natuurlijk wel een beetje aan hoe verweven deze man met Kreidler is.
'Kijk zegt John, het is er nog allemaal, maar men moet het gewoon bestellen.
Het liefste via de aangestelde depot's, maar als die zeggen dat ze het niet kunnen leveren kunnen ze ook rechtstreeks bij mij terecht.'

'Ik heb ooit een contract getekend dat ik de Nederlandse markt niet meer zou benaderen, maar als iemand een bestelling rechtstreeks bij mij plaatst, zonder dat ik ze daar op wijs, is dat wat anders.
Op mijn site Kreidler Original zijn naast de onderdelen ook alle onderdeelboeken te vinden.
Dan is het een kwestie van het juiste boekje kiezen en het onderdeelnummer bestellen.
Enkele dagen later hebben ze het in huis.'

'Misschien moet ik nog een formulier toevoegen dat men klant bij mij wil worden om geleverd te krijgen, om het helemaal waterdicht te krijgen, maar daar is de advocaat mee bezig.

Kreidlerdatabase

De waarheid over de brandstoftanks - hoe zit dat nu ?

DSC00068

De brandstoftanks is een beetje hoofdpijn dossier voor John.

  1. Hij is er al meerdere jaren mee bezig. Eerst heeft hij een goede mal laten maken. In Italië een bedrijf bereid gevonden om ze te maken (conform de voorschriften, daar stond John op !!).
  2. Na een paar weken maar eens informeren. Je raadt het al, bedrijf failliet. Curator was inmiddels begonnen met de verkoop en ook dat raadt je al... Mal weg. Gek werd ik er van.
  3. Goed, tweede mal laten maken, Duits bedrijf gevonden, OOK deze had vroeger voor Kreidler geproduceerd, dus John begon al een vreugde dansje te maken en de Depot's in te seinen...., eerdaags gaan we tanks verkopen !!! Echt goede contracten opgesteld. En ja hoor, bedrijf failliet en ... halve mal weg !!!
  4. Geprobeerd een halve mal bij te laten maken, maar dat liep ook niet helemaal lekker, dus een hele nieuwe mal gemaakt. Nu maar zelf de machine opgesteld de tanks te lassen. Het stansen is niet zo'n probleem, maar het lassen een enorm probleem. Want .... bij het lassen gebruikt de machine 87 KVa !!! De eerste keer dat John de twee helften ging lassen kwam hij precies twee cm ver, voor alle elektra uitviel, ook de computers, telefooncentrale etc. Binnen een paar uur had John (via de burgemeester die hem zeer dankbaar is voor het vele werk dat hij lokaal laat doen) een aparte stoomkring voor de computers geregeld.
    John heeft toen alle stopcontacten voor de computers rood laten verven en de medewerkers meegedeeld dat dit alleen en uitsluitend voor de computers bestemd was.

Maar ja, hoe nu verder met die tanks.....

Ah, een goede buur is beter dan een verre vriend. De buurman (links of boven op de foto van het pand) is een timmerbedrijf en die heeft wel een dikke kabel.
John had bedacht dat hij er een meter tussen kon zetten en dan de buurman kon betalen voor de afgenomen stroom.
Maar je begrijpt het al..... Nee, de buurman is niet failliet, maar veel scheelt het niet !!!
Het bedrijf is gesloten, de Polen zitten in oude caravannetjes voor de deur (om te wachten op hun geld) en niemand van de Directie is bereikbaar.
Dus ook niet voor stroom.

John is van plan om binnenkort een 'enorm' aggregaat te huren om zodoende toch de tanks te kunnen produceren.
Er zit zoveel geld in dat ik niet meer terug kan, ze moeten geld op gaan leveren.
De eerste tien jaar als ik er één van verkoop zal ik er aan terug denken.

Foto rechts boven: Een halve tank, duidelijk herkenbaar als proef, omdat het onbruikbaar is gemaakt. Na het debacle met de motorkappen zijn er diverse maatregelen genomen om dit soort missers te voorkomen.

Kreidlerdatabase

De waarheid over nieuwe Denfields ?

Ja, er zijn nog nieuwe Denfields te koop.

Laten de mensen die er eentje willen hebben even kijken welke ze nodig hebben en bestellen, kan gewoon via de website.
Ga eerst naar de onderdeelboeken, kies het juiste boek, bekijk de plaatjes en klik op het juiste nummer.
Vervolgens klik je op bestellen en het wonder is geschiedt.
Voor het gemak ben ik even op zoek gegaan: het gaat waarschijnlijk in jouw (speciale) geval om buddy 27.94.51A
Als je dit nummer intikt in de zoeklijst, zie je dat het leverbaar is

Kreidlerdatabase

Het gaat (heel) goed met Kreidler Original

Het gaat zelfs zo goed dat John denkt aan uitbreiden.

Maar dan ook echt uitbreiden.
Naar mijn bescheiden en niet medische mening is hij gek.
Maar John heeft al vaker gelijk gekregen.

Toen hij de spullen van Kreidler kocht waren er ook verschillende mensen die hem voor gek verklaarden.
'Ik zit te denken aan een pand wat drie keer zo groot is als wat ik nu heb, dat neem ik dan erbij'.
Maar een goede plek zoeken is niet zo makkelijk.

Natuurlijk moet ik voldoende oppervlakte hebben, het moet goed bereikbaar zijn voor (grote) vrachtwagens, er moet voldoende stroom en ICT aanwezig zijn en ga zo maar door.
Kijk, het makkelijkste zou natuurlijk zijn om een, bijna nieuw, bestaand pand over te nemen, maar dat is weer moeilijk te vinden.
Het mooiste is natuurlijk een nieuw pand te bouwen, wat aan al mijn voorwaarden voldoet, ach ik moet er nog even over denken.'

We zullen ongetwijfeld van John horen wat het geworden is, maar dat hij de (Kreidler) toekomst rooskleurig in ziet is zeker.

Kreidlerdatabase

Hoe werk de site van John Bos

De site van John Bos, Kreidler Original doet verfrissend aan en werkt iets anders.

  • Als eerste MOET je een registratie doen. Neem hier even de tijd voor.
  • Kies vervolgens de bladzijde Kreidler Onderdelen
  • Kies hier uit het JUISTE boekje afhankelijk van je model.
  • Bekijk de plaatjes en bij het juiste plaatje klik op het onderdeel dat je wilt hebben
  • Nu opent de bladzijde met een foto en een beschrijving en de prijs.
  • Even het onderdeelnummer noteren of in een email plakken en verzenden naar je Depot van je keuze. ( of rechtstreeks naar John Bos)