arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Arnold Bijnen - Reviseur

Arnold van Bijnen

De Specialist

Je hoort er veel van, vooral dat hij duur is..... Maar wat is duur?

Als je één keer heb gezien wat hij met z'n 40 jaar ervaring bij (auto) motoren heeft gedaan, ben je verkocht.
Als je dan tot de gelukkigen hoort wiens Kreidler blok hij wel wil reviseren ben je al blij.

Als je een paar weken het eindbedrag hoort moet je toch even slikken, ondanks dat je van iedere stap een email mét foto's kreeg.

Kreidlerdatabase

Al enige tijd was ik aan het sparen voor een revisie....

Maar op vrijdag 16-09-2011, 300 meter van huis brak, bij het terug schakelen, mijn schakelveer.... In z'n 3 ben ik verder naar huis gereden en heb ik meteen besloten dat de revisie van het motorblok dan maar iets vroeger moest plaatsvinden.

Na contact te hebben gehad met Arnold, 'de specialist', kon ik maandag 19-09-2011 m'n blok komen brengen.
Zoals gebruikelijk zat hij weer behoorlijk in het werk en de beste toezegging die ik van hem kreeg was 'klaar over 3-4 weken'
Hij zei dat net zo resoluut als hij zijn revisies doet !!
Maar ja, je weet nu eenmaal in het woord kwaliteit zit ook het woord tijd, dus maar even afwachten.

Gelukkig kreeg ik vandaag, 25-09-2011, de eerste onderzoeksresultaten van Arnold binnen.
Nadat Claus LVS er een betere 'beademing' voor had gemaakt, had ik er altijd lekker op gereden, maar de lijst van Arnold deed me toch een beetje schrikken:

Citaat Arnold 25-09-2011

Het blokje is inmiddels gedemonteerd. Wat is er allemaal geconstateerd:

  • Je kan zien dat het blok al eens uit elkaar geweest, het is niet op de juiste wijze behandeld.
  • De afgetapte olie is melkachtig. ( water door de olie ) O-ring koppelingas doet helemaal niets, dus waarschijnlijk komt daar de water lekkage vandaan.
  • Ontsteking staat op 1,55 mm voor BDP.
  • Bovenste/voorste motorplaat bevestiging zit geen schroefdraad in en is ook gescheurd.
  • Seegerveer bij schakelnaaf zat niet goed in de groef.
  • Zuiger is onder de veren erg donker van compressie doorlaten.
  • Zuigerspeling is van 0,045 tot 0,06 mm en bij de uitlaatpoort 0,075 mm. Ik ga met Claus overleggen, voor iets uit honen en een grotere zuiger.
  • Je kan zien dat er aan de inlaatpoort is gevijld.
  • Koppakking heeft op twee plaatsen gelekt.
  • In de ruimte van de ontsteking zit een gat bij de cilinder tapeind. ( te diep geboord maar kan geen kwaad)
  • Er zitten draadgaten in voor zowel grote als kleine steek.
  • Schroefdraad in de gaten voor de cilinder tapeinden is slecht. Er zit 1 x een draadend in.
  • De draadgaten voor de smalle tap, zitten er erg scheef in gemaakt, dat ga ik repareren, zodat ze weer mooi recht staan.
  • Ik heb er even een ander tapeind bij gezet in de grote steek zodat het goed te zien is.
  • De primaire as had geen axiale speling, de as stond zo strak als een viool snaar, omdat de grote shim voor achter het koppelingsas huis aan de binnenkant van het lager zat.
  • Verder zaten er veel shims bij de assen aan de verkeerde kant.
  • De shim op de secundaire as was een oude borgplaat.
  • Tussen schakelnaaf en de seegerveer voor het kickstartertandwiel zat een dikke plaat, die daar helemaal niet hoort te zitten.
  • Er lagen aan de kant van het koppelingshuis allemaal afgebroken stukjes koppelingsplaat.
  • Er zit een 4 plaats koppeling in, met een binnenkorf voor 5 platen.
  • Koppelingsasgat is erg ingelopen op de O-ring ( ga ik verbussen )
  • Van de rechter krukas keerring mist 1 spiraalveertje voor de afdichting aan de kant van de krukwang.
  • Tandwielen versnellingsbak en schakelvorken zien er goed uit.
  • De twee carter boutjes met de koperenring achter de ontsteking zaten niet vast en hebben ook gelekt, is te zien aan de olie bij de ontsteking.
  • De schakelveer is doormidden gebroken.
  • Blok was ook erg vervuild.
  • Het rechter carter is van 1980 en het linker is van 1979
  • De lagerpassingen zijn goed.

Al met al een opsomming waar je niet erg vrolijk van wordt. Ik mag mij gelukkig prijzen dat er nu serieus naar gekeken wordt.

Vervolg Arnold 26-09-2011 - 15.55

  • De krukas word standaard bij mijn revisie´s gereviseerd, maar bij deze is het geen overbodige luxe.
  • Zoals U ziet is de drijfstang behoorlijk ingelopen op de krukwang, zelfs zo ver dat de drijfstang tegen de wang heeft aangelopen.
  • De krukwangen heb ik i.v.m. met ingelopen gedeelte, gelijk maar voorzien van warmte ringen.
  • De drijfstang is een Rito met zilverkooilager.

Vervolg Arnold 26-09-2011 - 21.06

  • De kickstarter as is nu ook gereviseerd.
  • Ik heb daar een extra O-ring groef in gestoken, om olie lekkage te voorkomen, en de as weer netjes gemaakt.
  • Kickstarter tandwiel voorzien van nieuwe bronzen bus.
  • Alles netjes opgezuiverd en gemonteerd met nieuwe seegerveren.
  • De schakelnaaf weer netje gemaakt en aangepast voor de olie keerring modificatie.

Vervolg Arnold 27-09-2011 - 18.42

  • Vandaag de voorste/bovenste motorplaat bevestiging in orde gemaakt.
  • Eerst het kapotte gedeelte met een speciale frees weg gefreesd.
  • Dan het gat opgeboord en draad in getapt.
  • Het Aluminium reparatie stuk gedraaid, en gemonteerd met Loctite 638 Block Presse.
  • Daarna weer op de juiste hoogte gefreesd, en nu kan de motorplaat afstand bout weer goed gemonteerd worden.
  • Nu kan het carter naar Claus voor het parelstralen.

Vervolg Arnold 29-09-2011 - 12.05

  • De secundaire as is ook helemaal nagekeken.
  • De as nagemeten en daarna de as en tandwielen opgezuiverd en gereinigd.
  • Het gedeelte waar de keerring loopt is ook weer in orde, was iets ingelopen.
  • Alles weer gemonteerd met olie en nieuwe seegerveren.

Vervolg Arnold 29-09-2011 - 12.09

  • De schakelwals gaat ook altijd helemaal uit elkaar.
  • Omdat ik er zeker van wil zijn dat de stiften en de curve in de wals goed zijn.
  • De wals en vorken worden ( indien goed ) opgezuiverd en weer gemonteerd.
  • Nu weet je dat alles met de schakelwals in orde is.

Vervolg Arnold 29-09-2011 - 12.16

  • Natuurlijk moet de primaire as ook uit elkaar. Een ander vind dit misschien te ver gaan, maar als je het al diverse malen hebt meegemaakt dat de bronzen bus in het tandwiel, of los of vast gelopen is neem je geen risico meer.
  • Ook kijk je de klauwen/nokken van de tandwielen na, omdat deze nog wel eens ingeslagen kunnen zijn.
  • Nadat alles nagekeken en opgezuiverd is word hij weer in elkaar geperst en weer op de juiste maat gezet.

Vervolg Arnold 02-10-2011

  • Koppeling is nu een 5 plaats geworden.
  • Nieuwe Aluminium koppelingsplaten en nieuwe geprofileerde tussen platen.
  • Nieuwe diafragma veer met 5 plaats drukplaat.

Vervolg Arnold 04-10-2011 - 11.39

  • De ontsteking is ook helemaal nagekeken.
  • Alle spoelen zijn getest.
  • Ontsteking is voorzien nieuwe Bosch contactpunten en nieuwe bougie kabel.
  • Ontsteking is getest nadat hij helemaal nagekeken en weer opgebouwd was.

Vervolg Arnold 20-10-2011 - 18.55

  • Ik ben vandaag bij Claus geweest voor de spullen van het blokje. Maar het zit met de cilinder niet mee.
    Claus heeft hem gehoond, maar er blijft boven in de cilinder een versleten gedeelte zitten ( stootrand ), waar de L veer tegen aan komt.
  • Dit zal een tikkend geluid geven, en de veer gaat kapot op deze stootrand. Een passende zuiger met blokveertje is er niet zo groot.
  • Claus heeft het nog geprobeerd met een gebruikte zuiger, maar die heeft dan weer te veel ruimte in de cilinder, en zal gaan rammelen.
  • Er zal een nieuwe Powerseal wand met zuiger in moeten om een goed cilinder setje te krijgen.

Vervolg Arnold 01-11-2011 - 11.35

  • Vandaag even tijd gehad om de scheef geboorde en getapte cilinder tapeind gaten te repareren.
  • Ik heb het carter netjes uitgeklokt opgespannen op een hoekplaat op de freesbank en toen met een 8 mm vingerfrees de gaten er in gemaakt.
  • Daarna met de helicoiltap de schroefdraad er in getapt en voorzien van helicoils, zodat de tapeinden er nu weer mooi recht inzitten.
  • Door het plaatsen van helicoils kon ik de gaten nog redden.

Vervolg Arnold 10-11-2011 - 10.58

  • Het koppelingsasgat wat behoorlijk ingelopen was bij de O-ring heb ik verbust en weer pas geruimd op een nieuwe koppelingsas
  • Het gedraaide aluminium busje zit er met Loctite 638 Block Presse in gelijmd, die tevens ook door de kerfnagel geborgd wordt.
  • Ook heb ik de oliekeerring modificatie op de schakelnaaf gemaakt.
  • Er zit een speciaal gedraaide stalen bus in het uitgekotterde gat gekrompen,
  • Deze stalen bus is na het ruimen voorzien van een bronzen bus, die weer pas geruimd is op de aangepaste schakelnaaf,
  • Zo word de eventuele olie lekkage via de schakelnaaf voorkomen.

Vervolg Arnold 03-12-2011 - 12.39

  • Er is weer genoeg gedaan aan het blokje. Carters zijn gevlakt en voorzien van nieuwe lagers.
  • Alle assen zijn netjes uitgeshimd en daarna kon alles in het blokje gemonteerd gaan worden.
  • Blokje is voorzien van een 5 plaats koppeling met de beklede aluminium koppelingsplaten en de geprofileerde tussen platen.
  • Ontsteking is alvast gemonteerd, maar word pas afgesteld als de cilinder er op zit.
  • Ook is de oliekeerring modificatie op de schakelnaaf mooi te zien.
  • Het begint alweer aardig op een motorblok te lijken.
  • Het blokje is nu zover klaar, en ik moet nu wachten dat de cilinder, die Claus laat voorzien van een Powerseal wand, terug is.

Vervolg Arnold 27-12-2011 - 19.28

  • Het is zover, het blokje is klaar.
  • Afgevuld met olie, en de ontsteking, en schakeling zijn afgesteld.

28-12-2011 - 14.00 - Motorblok weer opgehaald !!!